Gratis solo | Anmeldelse af Alex Honnolds nye film om at klatre i El Capitan uden reb

Når du ser 'Solo – A Star Wars Story', er der en vis mangel på fare omkring hovedpersonen, hvor seeren ser trygt i vidende om, at Han gør det ud af sine eskapader i live, og vil fortsætte med at medvirke i efterfølgere og levere alle de geniale linjer. På trods af navneligheder er 'Free Solo', med Alex Honnold i hovedrollen, en helt anden kedel af fisk.

Ja, seerpublikummet til Free Solo kan sige "Jeg har set interviews med Alex efter El Cap, så jeg ved, at han ikke styrtdykker til sin død", men konfronteret med den bukservædende skræmmende virkelighed med en mand, der klatrer 2.307 fod af Yosemites mest ærede klippeflade (uden reb) er nok til at få dig til at stille spørgsmålstegn ved, om klatreren faktisk er blevet erstattet af et meget overbevisende 3D-hologram i de sidste 16 måneder i en slags snoet PR-stunt.

Selvfølgelig - i afventning af gennemgang af et panel af konspirationsteoretikere - er vi ret sikre på, at det ikke er tilfældet. Men faktum er stadig, at du kan gå ind forsikret om slutningen af ​​denne film – og stadig komme ud med svedige håndflader, og føle, at du også har opnået en slags gigantisk livsbedrift. Spoiler advarsler for fanden. Det er den medrivende spænding fra øjeblik til øjeblik i denne, der får dig.

Free Solo er en betagende imponerende klatredokumentar. Men det fungerer også som et fremragende karakterstudie af manden selv, og illustrerer ærligt vanskelighederne ved at filme og dokumentere en mand drevet af at perfektionere kunsten at frit soloklatre. Hvor ligger det moralske benchmark, hvis stjernen i programmet mister livet i den gode filmproduktions navn? Det er et spørgsmål, som denne film tager fat på.

Selvom mange måske betragter hans forfølgelser som uberettiget farlige, er Honnolds logik (i det mindste i hans sind) ubestridelig, og i færd med at bygge op til hovedbegivenheden, får vi fremragende indsigt i den ekstraordinære længde, han tager med at forberede sig til sådanne en opgave.

Mens mange måske kryber sammen ved krydsbestøvningen af ​​romantiske forhold og actionsports doku-drama, tillægges Alexs udviklende forhold til Sanni McCandless behørig vægt i fortællingen, da de alvorlige følelsesmæssige konsekvenser af et worst case-scenario-forsøg er fuldt udforsket. Men for det meste er alt dette at lægge vægt på de risici, som er gentaget af den erfarne El Cap-bestiger Tommy Caldwell og Jimmy Chins udvidede filmhold.

Frygten fra dem er håndgribelig, som du måske forestiller dig, og lindres kun lidt for hver pitch, Honnold gennemfører.

Slutningen kommer med en byge af følelser, som man kunne forvente, selv fra vores normalt reserverede hovedperson; men på trods af alle vores ord og ros, kan der siges meget lidt, der vil yde retfærdighed til den indviklede og smukke proces, som Free Solo tager dig igennem.

Bedst set på storskærm takket være fantastisk visuel historiefortælling af Jimmy Chin og Elizabeth Chai Vasarhelyi, vi kan ikke anbefale stærkt nok, at du opsøger en lokal fremvisning med det samme.

[Gratis solo | Anmeldelse af Alex Honnolds nye film om at klatre i El Capitan uden reb: https://da.sportsfitness.win/fritid/Rock-Climbing/1003049217.html ]